مروری بر پیشرفت های جهانی درس پژوهی
درس پژوهی الگویی برای به سازی گفتمان ریاضی در کلاس درس(دکتر سرکارآرانی)
تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی
درس پژوهی الگویی برای توامند سازی معلمان(سرکار آرانی)
درس پژوهی شیوه ای نو در طراحی اجرایی برنامه های درسی
یادگیری رویکردهای ژاپن به توسعه حرفه ای (مقاله انگلیسی)
درس پژوهی (ابوافضل بختیاری – کبری مصدقی نیک)
منبع : دبیرخانه کشوری توسعه و تقویت درس پژوهی
فیلم مصاحبه با دکتر سرکارآرانی (چای با طعم درس پژوهی)
پاورپوینت آموزشی دبیرخانه(PPTX)
پاورپوینت درس پژوهی)ارسالی عبدالرضا شیرکوند،شهرستان های تهران)
پاورپوینت روش تدریس ساخت گرایی(ارسالی انوشه جعفری،کردستان)
پاورپوینت درس پژوهی (ارسالی ارزیتا صالحین، بوشهر)
منبع : دبیرخانه کشوری توسعه و تقویت درس پژوهی
اینفوگرافی حوزه های تعامل در درس پژوهی
درس پژوهی الگویی برای توانمند سازی معلمان
تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی
پژوهش معلم محور؛ پارادایمی نو در پژوهش های آموزشی
درس پژوهی الگویی برای بهسازی گفتمان ریاضی در کلاس درس
درس پژوهی رویکرد پرورش حرفه ای معلمان
REVIEW ON LESSON STUDY PROGRESS IN THE WORLD IN 2012
Learning from Japanese Approaches to Professional Development
USING JAPANESE LESSON STUDY IN TEACHING MATHEMATICS
Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching
منبع : پایگاه کیفیت بخشی درس پژوهی
درس پژوهی(چیستی،چرایی،چگونگی) |
|
درس پژوهی(ایده ای جهانی برای بهسازی آموزش و غنی سازی یادگیری) |
|
هدایت درس پژوهی(راهنمای عملی برای معلمان ومدیران) |
|
معلم ژاپنی به مثابه رهبر(تجربه های زیسته یک معلم ژاپنی در درس پژوهی) |
|
درس پژوهی (مبانی،اصول وروش اجر) |
|
راهنمای عملی درس پژوهی |
|
راهنمای عملی درس پژوهی |
|
درس پژوهی از طراحی تا اجرا |
|
درس پژوهی |
|
درس پژوهی |
|
ردیف |
نام و نام خانوادگی اعضای گروه |
دانلود |
1 |
علی قطب الدینی، سید مرتضی آقایی میبدی، شقایق شریف پور، عصمت مولایی، ملاحت حسن زاده |
|
2 |
زینت بابایی، فاطمه حاجی رحیمی، افسانه فهیمی، مریم هندویان |
|
3 |
محسن صفاییان، محمد فتوحی، یلدا محمدی، فاطمه نقیبی نژاد، فاطمه جعفری |
|
4 |
لیلا تحملی، مرضیه تابنده، رقیه جعفری پور، نرجس خاتون ایرانپور، فلوریا نیازی |
|
5 |
بلقیس پریاوی حقیقی، آیدا دادمهر، زهرا اورنگی، رقیه پوراکبر |
|
6 |
مریم میر یونسی، اعظم کمالی، نیره السادات حمزه موسوی، لیلا آراسته |
|
7 |
سمیه کوهساری، فاطمه نقی زاده، سعیده شاهینی، مهرنوش ویزواری |
|
8 |
اشرف السادات حجتی، هدیه بهزادی، فاطمه شجراتی |
|
9 |
لیلا بهنام فر، نرگس سخایی، فاطمه صفاریان، شکراله فاتح، شهرام کاظمی |
|
10 |
آزیتا باقریان زاده، مریم دهقان، بیتا کریمی، منصوره داوودی،سارا کیانپور |
|
11 |
پروانه اکبرنژاد، مریم محمدیان، سلیمه مخدومی، مینا معاون زاده |
|
12 |
مومنه قنبری، مریم السادات جعفری، بی بی زهرا علمدار بایگی |
|
13 |
فیروزه خلیلی، مریم شکری کهی، مریم واشقانی فراهانی، مژگان بلوچ، اعظم پور بخت |
|
14 |
عاطفه محمودی، سلیمه غنامی،جواد پورنصاری، سحر سبزپوری، فرشته لفتایی |
|
15 |
فهیمه احمدی، یوسفی، خدیجه علیزاده، خدیجه سرلک |
|
16 |
زهرا رفیعی، صفورا کاظم نادی،مریم محمدآ |
|
17 |
مژگان دهقان، رحیم مرادی، قزل گل افشین |
|
18 |
لیلا نوربخش، زهرا تارتار، صدیقه کیایی |
منبع : دبیرخانه کشوری کیفیتبخشی به فرایند آموزش درس ریاضی متوسطه اول، مستقر در استان زنجان.
به نام خدا
گزارش مجمع درس پژوهی منطقه 15 آموزش و پرورش تهران به تاریخ 22/09/95 در محل سالن امام علی (ع) که با استقبال دبیران متوسطه اول و دوم در رشته های مختلف برگزار گردید.
سخنران مدعو : خانم دکتر حسینی خواه
شرح گزارش اهم مطالب ذکر شده:
1- برنامه درسی نقشه راه است که توسط متخصصین برای دبیران ترسیم می گردد و لیکن طرح درس بسیار جزئی تر است و توسط دبیر طراحی می گردد که البته این نیز کاملا هدفمند شده ، بطوریکه ابتدا دانش به دانش آموز منتقل شود و بعد درک و فهم صورت بگیرد ، بعد قابلیت کاربردی پیدا کند و سپس تجزیه و ترکیب مطلب صورت گیرد و در نهایت به قضاوت برسد.
با تحقیقات صورت گرفته در کشورهای سرامد در امر آموزش مانند کره جنوبی ، ژاپن ، تایوان ، سنگاپور مشخص گردیده بایستی از حجم مفاهیم در کتاب کاسته شود و در عوض معلم فرصت کند مطالب کتاب را بطور عمیق به دانش آموز انتقال دهد این امر مخصوصا بایستی در دروس علوم ، ریاضی و ادبیات که course subjects محسوب می شوند تحقق پیدا کند ( یعنی دروسی که به عنوان مهارت زندگی در نظر گرفته می شوند )
به طور خلاصه معلم به دانش آموز چگونگی تفکر برای رسیدن به حل مساله را می آموزد و ذهن او را انباشته از دانش غیر کاربردی نمی نماید ، در روشهای نوین تدریس هدف از برنامه ریزی درسی بسیار فراتر از مفهوم قدیمی آن است به عنوان مثال در تدریس زبان انگلیسی روش CLT مد نظر قرارگرفته یعنی تدریس بر اساس محتوا و اینکه دانش آموز بتواند از زبان به شکل کاربردی در زندگی روزمره ی خود استفاده نماید.
2- معلم باید از آموزش دادن صرف بپرهیزد و با استفاده از روش های حل مساله تحقیق و فرضیه سازی، مهارت های تفکر را در دانش آموز تقویت کند . معلم باید یادگیرنده مادام العمر باشد و زمینه را برای اینکه دانش آموزان به یادگیرندگان مادام العمر تبدیل شوند مهیا کند.
3- درس پژوهی یک آسپرین یا نسخه بهبودی سریع نیست بلکه یک سیستم کاملا آرام و آهسته و انعطاف پذیر، یادگیری معلم در ضمن عمل است.
در این جلسه مبانی مربوط به درس پژوهی مورد بررسی قرار گرفت بطوریکه بعد از جلسه هم تعدادی از همکاران در پرسش و پاسخ مستقیم با خانم حسینی خواه شرکت کردند که ایشان ضمن توجیه فنی درس پژوهی ، توجه به این مطلب را بسیار مهم دانستند که وضعیت منطقه ی آموزشی و مدارس مورد تدریس باید پتانسیل اعمال درس پژوهی را داشته باشند و الا تحمیل اضافی اجرای این فرایند الزامی نیست، ولیکن درس پژوهی به مانند لحاف چل تکه ای می باشد که از تجربیات کسب شدۀ همکاران در مقوله های مختلف هر درس بهم دوخته می شود تا بتوان از آن برای گرمایش استفاده نمود این گرمایش در امر آموزش همان ارتقای وضعیت یاددهی و یادگیری در کلاس درس می باشد. در اقدام پژوهی دبیر خودش را مورد ارزیابی قرار داده و در رفع مشکل می کوشد ولی در درس پژوهی دبیران در کنار هم قرار می گیرند. یک دبیر مسئولیت تدریس را بر عهده می گیرد و دبیران دیگر راجع به تدریس ایشان و مشکلات و راه حل های رفع آن ها تبادل نظر می کنند . اینقدر این فرایند تکرار می شود تا مشکلات مذکور به حداقل رسیده و تدریس دبیر به ایده آل خود نزدیک گردد. این تبادل اطلاعات میان دبیران بسیار موثر و مفید است .
درس پژوهی را باید ساده گرفت بایستی تبادل تجربیات به راحتی بین دبیران صورت بگیرد و این تا جایی ادامه پیدا کند که دبیر و دانش آموز رشد تدریجی ارتقای یاددهی و یادگیری را با تمام وجود لمس کند.