کتاب

اللهم صلی علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم

کتاب

اللهم صلی علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم

جدول مقایسه ای رأی اعتماد کابینه در 11 دولت



جدول مقایسه تطبیقی میزان رای اعتماد وزرای دولت های مختلف پس از انقلاب، نشانگر آن است که وزرای روحانی با میانگین 204 رای موافق توانستند جایگاه دوم را در میزان کسب رأی اعتماد از مجلس به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دولت یازدهم در حالی با میانگین 204 رای موافق برای وزرای پیشنهادی،‌ توانست دومین دولت پس از انقلاب در کسب بالاترین رای اعتماد از مجلس شود که وزیر امور اقتصادی و دارایی او نیز با 274 رای موافق، بالاترین رای اعتماد را در میان وزرای تاریخ جمهوری اسلامی کسب کرد. 

در ادامه، جدول مقایسه تطبیقی میزان رای اعتماد وزرای دولت های مختلف پس از انقلاب می آید: 

 

 

محمدعلی رجایی

محمدجواد باهنر

میرحسین موسوی

اکبر هاشمی

سیدمحمد خاتمی

محمود احمدی‌نژاد

حسن روحانی

نام وزارتخانه

دولت اول

دولت دوم

دولت سوم

دولت چهارم

دولت پنجم

دولت ششم

دولت هفتم

دولت هشتم

دولت نهم

دولت دهم

دولت یازدهم

آموزش و پرورش

محمدجواد باهنر

علی‌اکبر پرورش

علی‌اکبر پرورش

کاظم اکرمی

محمدعلی نجفی

محمدعلی نجفی

حسین مظفر

مرتضی حاجی

علی‌اکبر اشعری

سوسن کشاورز

محمدعلی نجفی

آرای موافق

157

138

156

122

160

147

145

155

73

49

142

ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد قندی

مرتضی نبوی

مرتضی نبوی

مرتضی نبوی

محمد غرضی

محمد غرضی

محمدرضا عارف

احمد معتضدی

محمد سلیمانی

رضا تقی‌پور

محمود واعظی

آرای موافق

169

154

153

140

230

192

246

175

220

197

218

اطلاعات

*

*

*

محمد محمدی ری‌شهری

علی فلاحیان

علی فلاحیان

قربان‌علی دری نجف‌آبادی

علی یونسی

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای

حیدر مصلحی

سیدمحمود علوی

آرای موافق

*

*

*

176

158

204

238

219

217

194

227

اقتصاد

حسین نمازی

حسین نمازی

حسین نمازی

حسین نمازی

محسن نوربخش

مرتضی محمدخان

حسین نمازی

طهامسب مظاهری

داوود دانش‌جعفری

شمس‌الدین حسینی

علی طیب‌نیا

آرای موافق

150

143

148

106

195

151

249

193

216

224

274

امور خارجه

میرحسین موسوی

میرحسین موسوی

علی‌اکبر ولایتی

علی‌اکبر ولایتی

علی‌اکبر ولایتی

علی‌اکبر ولایتی

کمال خرازی

کمال خرازی

منوچهر متکی

منوچهر متکی

محمدجواد ظریف

آرای موافق

126

153

155

166

213

207

241

201

220

173

222

بازرگانی

حسین کاظم‌پور

حبیب‌الله عسگراولادی

حبیب‌الله عسگراولادی

حسین جعفری

عبدالحسین وهاجی

یحیی آل‌اسحاق

محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری

مسعود میرکاظمی

مهدی غضنفری

-

آرای موافق

114

134

131

156

147

222

199

205

169

158

-

بهداشت

هادی منافی

هادی منافی

هادی منافی

علیرضا مرندی

ایرج فاضل

علیرضا مرندی

محمد فرهادی

مسعود پزشکیان

کامران لنکرانی

مرضیه دستجردی

حسن هاشمی

آرای موافق

169

133

124

174

165

246

216

168

169

175

260

تعاون

-

-

-

-

غلامرضا شافعی

غلامرضا شافعی

مرتضی حاجی

علی صوفی

علیرضا علی‌احمدی

محمد عباسی

علی ربیعی

آرای موافق

-

-

-

-

147

229

182

148

105

163

163

جهاد سازندگی

-

-

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه

غلامرضا فروزش

غلامرضا فروزش

محمد سعیدی‌کیا

-

-

-

-

آرای موافق

-

-

110

161

221

152

256

-

-

-

-

دادگستری

ابراهیم احدی

سیدمحمد اصغری

سیدمحمد اصغری

حسن حبیبی

حسین شوشتری

حسین شوشتری

حسین شوشتری

حسین شوشتری

جمال کریمی‌راد

مرتضی بختیاری

مصطفی پورمحمدی

آرای موافق

129

137

145

176

209

233

255

195

191

225

201

دفاع

جواد فکوری

موسی نامجو

محمد سلیمی

محمدحسین جلالی

اکبر ترکان

محمد فروزنده

علی شمخانی

علی شمخانی

مصطفی محمدنجار

احمد وحیدی

حسین دهقان

آرای موافق

169

163

102

167

242

233

251

195

205

227

269

راه

موسی کلانتری

حسن غفوری‌فرد

هادی نژاد حسینیان

هادی نژاد حسینیان

محمد سعیدی‌کیا

اکبر ترکان

محمود حجتی

احمد خرم

محمد رحمتی

حمید بهبهانی

عباس آخوندی

آرای موافق

169

161

146

190

222

176

156

168

214

167

159

رفاه

-

-

-

-

-

-

-

-

مهدی هاشمی

فاطمه آجرلو

-

آرای موافق

-

-

-

-

-

-

-

-

131

78

-

سپاه

-

-

محسن رفیق‌دوست

محسن رفیق‌دوست

-

-

-

-

-

-

-

آرای موافق

-

-

139

154

-

-

-

-

-

-

-

صنایع

محمدرضا نعمت‌زاده

مصطفی هاشمی

بهزاد نبوی

غلامرضا شافعی

محمدرضا نعمت‌زاده

محمدرضا نعمت‌زاده

غلامرضا شافعی

اسحاق جهانگیری

علیرضا طهماسبی

علی‌اکبر محرابیان

محمدرضا نعمت‌زاده

آرای موافق

169

147

125

187

217

195

244

201

182

153

199

صنایع سنگین

-

-

-

بهزاد نبوی

هادی نژادحسینینان

هادی نژادحسینینان

-

-

-

-

-

آرای موافق

-

-

-

106

230

231

-

-

-

-

-

علوم

حسن عارفی

محمدعلی نجفی

محمدعلی نجفی

ایرج فاضل

مصطفی معین

محمدرضا هاشمی

مصطفی معین

مصطفی معین

محمدمهدی زاهدی

کامران دانشجو

جعفر میلی‌منفرد

آرای موافق

169

130

135

187

237

220

211

169

144

186

105

فرهنگ و ارشاد

عباس دوزدوزانی

عبدالمجید معادی‌خواه

عبدالمجید معادی‌خواه

محمد خاتمی

محمد خاتمی

علی لاریجانی

عطاءالله مهاجرانی

احمد مسجدجامعی

حسین صفارهرندی

محمد حسینی

علی جنتی

آرای موافق

169

116

137

158

246

219

144

184

181

194

234

کار

محمد میرمحمدصادقی

محمد میرمحمدصادقی

احمد توکلی

ابوالقاسم سرحدی‌زاده

حسین کمالی

حسین کمالی

حسین کمالی

صفدر حسینی

سیدمحمد جهرمی

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی

-

آرای موافق

156

118

105

162

224

223

222

122

197

193

-

کشاورزی

محمد سلامتی

محمد سلامتی

محمد سلامتی

عباسعلی زالی

عیسی کلانتری

عیسی کلانتری

عیسی کلانتری

محمود حجتی

محمدرضا اسکندری

صادق خلیلیان

محمود حجتی

آرای موافق

169

124

120

141

186

215

178

173

214

200

177

کشور

محمدرضا مهدوی‌کنی

محمدرضا مهدوی‌کنی

احمد نیک‌روش

علی‌اکبر ناطق نوری

عبدالله نوری

علی‌محمد بشارتی

عبدالله نوری

عبوالواحد موسوی‌لاری

مصطفی پورمحمدی

مصطفی محمدنجار

عبدالرضا رحمانی‌فضلی

آرای موافق

169

134

102

107

224

225

153

203

153

182

256

مسکن

محمدشهاب گنابادی

محمدشهاب گنابادی

محمدشهاب گنابادی

سراج‌الدین کازرونی

سراج‌الدین کازرونی

عباس آخوندی

علی عبدالعلی‌زاده

علی عبدالعلی‌زاده

محمد سعیدی‌کیا

علی نیکزاد

-

آرای موافق

169

156

132

176

145

193

172

153

222

219

-

معادن و فلزات

-

-

حسین موسویانی

حسین نیلی

حسین محلوجی

حسین محلوجی

اسحاق جهانگیری

-

-

-

-

آرای موافق

-

-

113

106

150

166

182

-

-

-

-

نفت

جواد تندگویان

حسین موسویانی

محمد غرضی

محمد غرضی

غلامرضا آقازاده

غلامرضا آقازاده

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه

علی سعیدلو

مسعود میرکاظمی

بیژن زنگنه

آرای موافق

155

122

141

154

231

134

213

166

101

147

166

نیرو

حسن عباسپور

سیدمحمد غرضی

حسن غفوری‌فرد

حسن غفوری‌فرد

بیژن زنگنه

بیژن زنگنه

حبیب‌الله بی‌طرف

حبیب‌الله بی‌طرف

پرویز فتاح

محمد علی‌آبادی

حمید چیت‌چیان

آرای موافق

169

154

108

179

245

202

202

190

194

137

272

ورزش

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

مسعود سلطانی‌فر

آرای موافق

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

117

جمع کل

2846

2517

2727

3540

4644

4614

4555

3583

3718

3641

3672

میانگین آرای موافق

185

140

136

154

202

201

207

170

177

173

204

 

اگر نیاز شد برای جنگ با تروریست‌ها به سوریه می‌روم/ نیروهای حزب‌الله در سوریه دوبرابر می‌شوند


سید حسن نصرالله اعلام کرد:
سید حسن نصرالله با اعلام تصمیم افزایش دوبرابری نیروهای حزب‌الله در سوریه، تأکید کرد: اگر ضرورت ایجاب کند به خدا سوگند، شخصاً همراه همه اعضای حزب‌الله به سوریه می‌روم و با تروریست‌های تکفیری می‌جنگم.
گروه بین الملل مشرق - سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان  هم اکنون به صورت مستقیم از شبکه المیادین پخش می شود.

این سخنرانی به مناسبت هفتمین سالگرد پیروزی مقاومت حزب الله در سال 2008 و در منطقه عیتا الشعب در مرز جنوبی لبنان در حال برگزاری است.

محورهای سخنرانی سید حسن نصرالله را در ذیل می خوانید:

* انفجار دیروز بیروت را به شدت محکوم می‌کنم و برای شهدا عول درجات و برای بازماندگان و مجروحان نیز سلامتی و صبر مسئلت می‌نمایم. و از مواضع کشوها و مقامات در محکومیت این حادثه تشکر می‌کنم. این انفجار یک اقدام تروریستی است.

*می خواهم با صراحت با شما صحبت کنم. امسال تصمیم گرفتیم مراسم هفتمین سالگرد پیروزی مقاومت حزب الله در این مکان و در منطقه صفر مرزی که حال و هوای فلسطین اشغالی را تنفس می کنیم برگزار شود.

 * شما که در این مکان حضور دارید بدانید که با این دشمن فاصله زیادی ندارید. ما می خواهیم در عیتا این مناسبت را گرامی داریم چرا که در این منطقه رمز مقاومت تمام لبنان است.

*این روستای مرزی 33 روز مقاومت کرد و شکست نخورد عیتا از این پس رمز بصیرت و نبرد مقاومت است.

*فراموش نمی کن آن روزی را که دشمن صهیونیست عیتا الشعب را به طور کامل بمباران کرد مردم خودخواسته صبر کردند. من به آنها گفتم می توانید این روستا را ترک کنید اما اهالی این روستا خود تصمیم به ماندن گرفتند.

*مقاومت ملت لبنان و بخصوص اهالی روستای عتیا الشعب مرا به یاد شب قبل از عاشورا می اندازد. آن روزی که امام حسین(ع) به یارانش گفت می توانید جان خود را نجات دهید و بروید اما یارانش نپذیرفتند و با وی ماندند، عتیا الشعب همان کار را کرد و به مقاومتش گفت: لبیک یا حسین(ع)! 

*ای ملت لبنان شما در نبردهای مختلف از سال 2000 تا 2006 و 2008 به عنوان ضعیف ترین کشور عربی ثابت کردید با قدرت ایمان و مقاومت می توانید نیرومندترین ملت عربی باشید و طرح آمریکا و اسرائیل برای کل خاورمیانه را تغییر دادید. در پیروزی نخست ثابت کردید مقاومت مردمی می تواند آزادی را رقم بزند و در سال 2000 این امر را ثابت کردید. 

* در دومین پیروزی شما ثابت کردید در دفاع هم قادر به مقاومت هستید. 

* سومین پیروزی هم این مسئله را در مردادماه سال 2008 به وضوح به جهانیان ثابت کرد؛ جنگ مرداد ماه 2008 یک مکتب نظامی است. اگر نمی دانید بدانید که جنگ 2008 را در مدارس نظامی در غرب تدریس می کنند. حال اینکه در خود لبنان کسانی هستند که سلاح مقاومت را تحمل نمی کنند. .

*اکنون بار دیگر می گویم مقاومت تنها گزینه پیروزی و آزادی باقی مانده سرزمین لبنان است. 

*معادله کنونی حاکم از سوی حزب الله معادله ای است که می گوید ارتش، ملت و مقاومت در کنار هم هستند. 

* ما در نقطه مرزی در همان مکانی که سیم خارداری کشیده اند آبادانی را از سر خواهیم گرفت با اجازه یونیفیل یا بدون اجازه آنها

*بار دیگر می گویم عملیاتی که در مرز چند روز پیش روی داد در صورت تجاوز اسرائیل به مرز لبنان باردیگر نیز تکرار خواهد شد. 

*به نظامیان اسرئیلی می گویم زمان تفریح و سرگریمی شما در مرزهای جنوبی لبنان به پایان رسیده است. 

*قدرت مقاومت امروز از هر زمان دیگری به مراتب بیشتر از قبل است و اگر قصد دارید این قدرت را امتحان کنید ما هم آماده ایم.

*هر نظامی اسرائیلی که به خود اجازه دهد وارد خاک لبنان شود به او می گویم دستان و گردنتان را قطع خواهیم کرد. 

*این که اکنون منطقه ضاحیه و اهالی این منطقه مورد حمله قرار بگیرند مایه تعجب نیست چرا که دشمن همواره درصدد ضربه زدن به ملت و مقاومت در ناحیه ضاحیه بوده است. 

*کسانی که دیروز در ضاحیه آن بمب را منفجر کردند درصدد آن بودند  که زنان و کودکان را بکشند چرا که در آن مکان و در آن زمان هیچ یک از فرماندهان حزب الله و مقاومت حضور نداشتند. 

*بمبی که دیروز در ضاحیه منفجر شد بیش از 100 کیلوگرم وزن داشت. 

*در مدت گذشته موشک ها و خمپاره های بسیاری به مناطقی از خاک لبنان اصابت کرد که عاملان آن را می شناسیم و آن عوامل هم نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه هستند که نیازی به بررسی و اثبات آن هم نداریم. هدف آنها از این مسئله نیز کاملا واضح است. 

*دولت بعد از انفجار ضاحیه باید در کنار قربانیان این انفجار باشد و ما هم در کنار قربانیان و زیان دیدگان این انفجار خواهیم بود.

*در زمان وقوع انفجار دیروز به حزب الله گفتم موضعی نداشته باشید، تا در این باره مطالعه شده سخن گفته باشیم. از این رو نمی خواستیم در داخل لبنان جریان اتهام زنی شروع شود. و تا این لحظه هم من حرفی در این باره نزده بودم. 

*باید بگویم اجازه نمی دهیم کسی دراین باره به حزب الله اتهام زنی کند. ما همواره قربانی این قبیل اتهام زنی ها بودیم. 

* برای بررسی هر حادثه ای اگر بخواهیم منظق حاکم باشد باید ابتدا دشمن را در فرض نخست قرار دهیم. در این مورد هم چنین است اما سندی در این باره نداریم.

*حال فرض دوم گروه های تکفیری هستند. همانا گروه هایی که چندی پیش ما را تهدید به این امر کرده بودند. 

*فرضیه سوم وجود دارد و آن رخنه کردن یک گروه دیگر برای ایجاد آشوب در کشور است. تا دیروز و حتی امروز ما کسی را متهم نکرده بودیم.

*اکنون به صورت واضح می گویم عاملان بمب گذاری های شناخته و بازداشت شده اند.

*من از وزارت دفاع لبنان تشکر می کنم یکی از مهم ترین متهمان را دستگیر کردند که دیگر متهمان را او لو داده است و اکنون عاملان بسیاری از حوادث تروریستی مشخص شده اند. عاملان انفجار نخست بئر العبد هم مشخص شده اند. 

* حال آیا این افراد مزدوران اسرائیل بوده اند؟ نمی دانم. اما آنچه مشخص شده این است که این اشخاص به گروه های تکفیری مشخصی در ارتباط هستند. شناسنامه برخی از آنها متاسفانه لبنانی و سوری و فلسطینی است. 

*نشانه ها و مدارک فعلی نشان می دهد عاملان اصلی این انفحارها گروه های تکفیری هستند و شک ندارم که اسرائیل هم در این کار نقش داشته و دارد. اما عاملان اصلی گروه های تکفیری هستند حتی فرضه حضور یک شخص انتحاری هم مطرح شده است.

*حال ما چگونه می توانیم از تکرار این قبلی حوادث جلوگیری کنیم؟ باید در این خصوص بررسی کنیم. برای اسرائیل و بریا تکفیری ها وقوع انفجار در هر کجای لبنان تفاوت نمی کند. عراق را ببینید، سوریه، افغانستان و پاکستان و سومالی نمونه های بارزی برای این مسئله هستند. 

*با صراحت با شما صحبت می کنم. انفجارهای دیروز و قبل آن قابل کنترل است اما به همه هشدار می دهیم انفجارهای بعدی لبنان را به پرتگاه خواهد کشاند. این انفجار هدفش حزب الله و شعیه و سنی نبود و هدفش ایجا  هرج و مرج بود. 

*باید همکاری کنیم. باید نهاد ها و مردم و گروه های سیاسی با دولت همکاری داشته باشند. 

* باید تدابیر امنیتی از قبلی بازرسی و دیگر امور را تقویت کنیم.دولت هم باید در این امر نقش برجسته ای داشته باشد. اما این هم کافی نیست. 

*نه دولت و نه جنبش و نه هیچ گروه دیگری نمی تواند مدعی شود این امر می تواند جلوی انفجارها ار بگیرد. بله کاهش می دهد اما باید این گروه ها را ابتدا نابود کرد. نباید منتظر حمله آنها باشیم، باید آنها را در مراکزشان نابود کنیم.

*نباید از این گروه های تروریستی تکفیری بترسیم؛ چرا که این گروه ها درصدد هستند لبنان را به سمت جنگ داخلی و مذهبی بکشانند، اگر با هم اختلاف سیاسی و درگیری سیاسی داریم اجازه دهید سیاسی باقی بماند. اجازه ندهید مسئله مذهبی شود. این اصول کار برای تحقق یافتن هدف اصلی است.

* صحبتی خطاب به مردم دارم. به خصوص قربانیان حادثه دیروز؛ ما از صبر و شجاعت و وفا و بصیرت شما اطلاع داریم؛ واکنش شما را در زمان جنگ و بعد از آن به یاد داریم. آنها می خواهند به وفا و صبر و حمایت شما از مقاومت ضربه بزنند. اما خوب شما را می شناسیم.، شما اهل ترس نیستید. بنابراین شما اهل وفا هستید.

*جنگ 33 روزه بزرگترین تجربه و آزمایش برای شماست، نباید دچار احساسات و هیجان شوید. صبر کنید و عجله نداشته باشید.

*وقتی به اسامی متهمان توجه کنید متوجه می شوید عاملان انفجار سنی مذهب بوده اند. اما بر حضر باشید که چنین امری صحت ندارد، آنها سنی مذهب نیستند، آنها قاتل هستند، آنها از اهل تسنن هم کشته اند، حتی بیشتر از آنکه بخواهند شیعه بکشند، سنی کشته اند.

*کسی که می گوید جنگ سنی و شیعه است، آن فرد اسرائیلی است. در بین زخمی ها اتباع سوری و فلسطینی هم وجود دارند، پس به شناسنامه نگاه نکنید. قربانی برای قاتل فرقی نمی کند، تکفیری بی بصیرت است.

*سخنی خطاب به قاتلان دارم: اگر برای اسرائیل کار می کنید که مسئله متفاوت است و دستان دولت و دستان ما به شما خواهد رسید. به صراحت می گویم اگر دولت در انجام وظایف خود کوتاهی کند، بدون تعارف با کسی و حتی اگر گروهی هم بدشان آید به صراحت می گویم ما جایگزین آن دولت خواهیم بود و تروریست ها را در هر کجا باشند مجازات خواهیم کرد.

*اگر می خواهید حزب الله را به خاطر دفاع از ملت سوریه و نبردش با تروریست ها مجازات کنید باید بگویم شما اقدام نادرستی کردید  وشما به ملت خودتان هم در سوریه رحم نکردید. آیا شما زنان و کودکان سوریه را با بمب قتل عام نکردید؟

*حال درباره سوریه لازم است بگویم بلی! ما در مکان های محدود و مشخص در داخل سوریه نبرد کردیم اما شما اسرا را می‌کشید و در برابر لنزهای دوربین مرگ آنان را در برابر دیوار ها به نمایش می گذارید اما ما اسرا را نمی کشیم. ما شهروندان بی دفاع را هم نمی کشیم اما شما می کشید و دیروز هم چنین کردید.

*شما مدعی شده اید ما بی گناهان را می کشیم، اما ما چنین نکردیم و دلیلی هم بر این مدعای خود نداریم. متاسفانه بگذارید صراحتی را بگویم، اگر چه شاید بعدها بگویید چرا نام بردم.


* اکنون ما دو شبکه به نام های العربیه و الجزیره داریم. آن دو بر ضد ایران، سوریه و عراق برنامه پخش می کنند و بر ضد حزب الله هم برنامه هایی دارند. اما بعد از به وجود آمدن اختلاف در مصر و تونس، الجزیره با گروهی شده و العربیه همراه گروه دیگری است. یکی از این دو شبکه گروهی را می کشند و در شبکه دیگر همان گروه را زنده می کنند.

* اجازه دهید بگویم این شبکه ها باعث شده اند خبرها در این دو شبکه غیرواقعی باشد. در روز قیامت که روز محشر است و همه در برابر خدا حاضر خواهیم شد این خداست که به نفع ما شهادت خواهد داد که ما د رنبردمان در سوریه تنها با گروه های تروریستی تکفیری جنگیدیم.

* اگر گمان می کنید با کشتن زنان و کودکانمان در لبنان باعث خواهید شد مواضع ما در قبال نبرد در سوریه تغییر کند می گویم ای احمق ها بروید و تجربه جنگ 30 ساله ما را با اسرائیل بخوانید! با عملیات تروریستی دیروز شما، اگر ما یک صد رزمنده در سوریه داشتیم، حال 200 رزمنده خواهیم داشت واگر 1000 رزمنده بودند اکنون به 10هزار رزمنده افزایش خواهند یافت.

*این را به صراحت به همه می گویم اگر ضرورت ایجاب کند به خدا سوگند قسم می خورم من شخصا به اتفاق همه اعضای حزب الله به سوریه می رویم و می‌جنگیم.

*اگر لازم باشد حزب الله به صورت کامل در سوریه حاضر خواهد بود.

*آغاز جنگ و پایان جنگ را ما تعیین می کنیم. در همه جبهه ها ما تعیین کننده آغاز و پایان جنگ بودیم اما حال که می خواهید با شما بجنگیم، پس ناگزیر وارد جنگ شده ایم. و به شما می گویم که شما شکست خورده اید چرا که ما برای مبارزه با تروریسم حاضریم هر هزینه ای را بپردازیم.

آگهی‌های تجاری از دوره هخامنشی تا امروز


نگاهی به بازار و بازاریابی (1)؛
پس از پایان جنگ تحمیلی، تبلیغات بازرگانی مجال رشد یافت. در این دوره، حجم قابل توجهی از آگهی‌های داخلی و خارجی در مطبوعات به چاپ رسید و پیام‌های بازرگانی از سوی صداوسیما و سینما پخش شد.
گروه جنگ نرم مشرق - از گذشته دور انسان‌ها به دنبال رفع نیازهای خود و تهیه مایحتاج زندگی شان بوده اند اما به مرور زمان در نوع نیاز افراد و سطح توقعات آنها تغیرات زیادی رخ داد. در ابتدا افراد برای اینکه بتوانند کالای مورد نیازشان را پیداکنند باید عرضه کننده آن محصولات را شناسایی می کردند، برهمین اساس بستری برای شکل گیری بازار فراهم شد و افراد در مکان های پر رفت آمد برای عرضه محصولاتشان جمع شدند. تجار و فروشندگان برای فروش محصولاتشان سعی می کردند از طریق نشان ها، نماد و تابلوها به معرفی و آگاه سازی مردم از آنها بپردازند و "بازاریابی" را در فروش محصولات خود به مردم می دانستند.


با گذشت زمان و گسترش شهرنشینی، اختراعات مختلف و پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی تحولی عظیم در نحوه تولید و بازاریابی کالاها ایجاد کرد، این موضوع با ورود اینترنت و تشکیل فضای مجازی شدت یافت چرا که تمام حصر و حدود فیزیکی برای تشکیل بازار از بین رفت. فروشگاه های مجازی پا به عرصه فعالیت گذاشته اند و دیگر هرکسی از هر کشور و منطقه ای می-تواند به این پایگاه های داده دسترسی پیدا کند. با تغییر در نوع بازارها، روشها و ابزارهای بازاریابی نیز تغییر کرده است و امروزه بازاریابی مبتنی بر تولید محصول برای انسانهای مصرفی نیست بلکه استفاده از ابزارهایی است که از طریق آن بتوان رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار داده و در قصد خرید وی تغییر ایجاد کرد، بر همین اساس امروز تولیدکنندگان می کوشند با استفاده از تاکتیک های مختلف افراد را از وجود کالای خود آگاه سازند.

با تغییراتی که در تعریف بازار و بازاریابی رخ داده است مفاهیمی چون اخلاقیات بازاریابی و حفظ حریم مشتری، احترام به مشتری و حفظ ارزش های اسلامی در کسب و کار نیز رنگ و بوی دیگری گرفته و در تعریف کاسب به عنوان حبیب الله تغییر عمده ای رخ داده است. به همین منظور شناخت ابعاد اثر گذار بر این روند امری ضروری محسوب می شود. لذا ابتدا پیش از بیان تاثیر ابزارهای بازاریابی بر حفظ حریم افراد و رعایت اخلاقیات بازاریابی ابتدا مروری داریم بر روند شکل گیری بازار و تغییر و تحولات بازاریابی و ابزار آن در جهان و ایران.

تاریخچه بازار:
واژه بازار واژه ای ایرانیست که در فارسی میانه به صورت وازار بکار می رفته و با گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی (در معنا) شده است. این واژه به شاهراه های ارتباطی در شهرها اطلاق می شد، چرا که این قسمت از شهر محل گذر بسیاری از مردم بوده و به همین خاطر افراد برای عرضه محصولاتشان در آن جمع می شدند، به علاوه اگر قرار بود اخباری مهم در سطح شهر پخش شود، افرادی به نام جارچی در این مکان ها به قرائت اطلاعیه ها می پرداختند. پیشینه بازار در ایران به حدود ده هزار سال پیش بر می-گردد، حکایت های تاریخی و آثار بجا مانده بر کتیبه های تخت جمشید فضاهای عمومی و پر رفت و آمدی را نشان می دهد که افراد از آن برای فروش کالاهای خود استفاده می کردند. با گسترش شهرنشینی کم کم فضاهایی به عنوان بازار در نظر گرفته شد که افراد در آن محل ها جمع می شدند و به مبادله کالاهایشان می پرداختد که عموماً جایگاه ثابتی نداشت اما با ساخته شدن حجره ها در قسمتی از شهر بازارهای دائمی شکل گرفت بطوری که هر صنفی یک قسمت از آن را به خود اختصاص داده بود.

رونق بازار در ایران ادامه داشت تا اینکه با حمله مغولها و ویرانی شهرها اقتصاد کشور دچار مشکل شد، اما بعد ها در دوره صفویه با گسترش روابط خارجی مجددا کسب و کار رونق گرفت. در دوره قاجار، افزایش مبادلات اقتصادی ایران با روسیه و کشورهای اروپایی نبز منجر به ورود کالاهای خارجی به داخل کشور شد و از سوی دیگر با راه اندازی تعدادی کارخانه، چون کارخانه های نخ ریسی و صابون پزی نقش بازار به معنای اولیه تغییر کرد.

تبلیغات و بازاریابی:
با به وجود آمدن بازارها و گسترش آنها، تعداد تولید کنندگان و رقابت میان سازمانها افزایش پیدا کرد. سازمانها برای فروش محصول یا خدمات خود نیاز به بازاریابی آنها داشتند. در تعریف، بازاریابی به معنای شناسایی خواسته و نیازهای بازار و تلاش برای ارائه کالا در جهت رفع آنها از طریق مبادله می باشد.

معنای بازاریابی همسو با گسترش رقابت بین سازمانها دچار تغییر و تحول شده است. در ابتدا تاکید بازاریابی بیشتر بر روی فروش محصول بود چرا که مشتری نیاز به کالا داشت و حق انتخابی هم برای او نبود. با انقلاب صنعتی و تحول در تکنولوژی، بحث تولید انبوه مطرح شد، با وجود ماشین های صنعتی، تولید کالا در مدت زمان کمتر و با هزینه پایین تری صورت می گرفت، مشتری تا حدودی حق انتخاب پیدا کرده بود و اندک توجهی به خواسته و نیاز او می شد. اما در عصر جدید با گسترش شبکه های ارتباطی، اختراعات متعدد، وجود اینترنت، از بین رفتن مرزها، چند ملیتی شدن جوامع، وجود نیروی کار ارزان و پیشرفت چشم گیر در تکنولوژی تحول گسترده ای در امر تولید محصولات و بازاریابی بوجود آمده است. امروزه تعداد فروشندگان، تنوع کالا و سرعت انتقال داده ها افزایش یافته و مشتری به دنبال کالایی است که نه تنها نیازش با آن رفع شود بلکه ارزشی فراتر از مبلغ پرداختی بدست آورد.

 
این فضا باعت شده است سازمانها در روند بازاریابی کالایشان تغیر ایجاد کنند چرا که آنها باید مشتری را نقطه ثقل اقداماتشان قرار بدهند. تحقیقات نشان می دهد هزینه جلب مشتری جدید چندین برابر نگه داشتن مشتری اولیه است، از همین رو بحث مشتری مداری و سازمانهای مشتری محور مطرح شد. از سوی دیگر با گسترش بازارها و فضاهای مختلف برای عرضه محصولات و خدمات، سازمانها توانایی پاسخ گویی به تمام اقشار را ندارند لذا باید برای اثربخشی و کارایی بالاتر بر نیاز گروه مشخصی از مشتریان بالقوه تمرکز نماید. پس اولین اقدام سازمان انتخاب بازار هدف است و پس از آن مدیران بازاریابی برای تصمیمات بازاریابی و تدوین برنامه راهبردی باید از آمیخته (عناصر) بازایابی(p4) استفاده کنند، در واقع آمیخته ها ابزاری هستند که بازاریابان از آن ها برای تعیین پاسخی مناسب به نیاز بخشهای مورد نظرشان در بازار استفاده می کنند.

این عوامل شامل: تولید (Product)، قیمت(Price)، توزیع(Place)، ترویج (Promotion) بوده و سازمانها می کوشند با توجه به شرایط و توانایی شان، در تولید محصولات و خدمات از ترکیبی مناسب از آنها استفاده کنند تا محصولی با شرایط مناسب برای بازار هدفشان عرضه نمایند.


از آنجایی که شرکت ها و سازمان ها بطور معمول محصولاتی تولید می کنند که مورد پسند مردم باشد و سعی دارند آن را با قیمت و کیفیت مناسب و در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانند، لذا پرکاربردترین p که آنها برای حفظ ارتباط با مشتری، تمدید جایگاه شان در ذهن مشتری، توسعه بازار و یا بدست آوردن بازار استفاده می کنند، ترویج (Promotion) می-باشد. از میان روشهایی مختلف این عنصر، تبلیغات قدمت طولانی تری داشته و هنوز هم بعنوان پرکاربردترین روش از آن استفاد می شود. این روش در گذر زمان متحول شده و به اشکال مختلفی درآمده است. لذا به تعریف این واژه و تحولات آن در طول زمان اشاره می کنیم:

تبلیغ بر وزن تفعیل؛ یک واژهای عربی است که از "بلغ" به معنای "رسانیدن" گرفته شده است. در فرهنگ معین تبلیغ به معنای هرگونه فعالیتی که در جهت هواداری یا مخالفت کسی یا چیزی باشد و یا پخش اخبار و پیام ها و مطالب دیگر به وسیلة مطبوعات، رادیو، تلویزیون و غیره میان مردم می باشد و دائره المعارف بریتانیکا تبلیغات را انتشار اطلاعات، حقایق، استدلال ها و شایعه های نیمه راست و یا کاملاً دروغ برای نفوذ در افکار عمومی تعریف کرده است.

اما از دیدگاه علمی، تبلیغات به مجموعه ای از مفاهیم، روشها، ابزار و اقداماتی گفته می شود که برای شناساندن مزایا، منافع، مضرات و ویژگیهای اشیاء، کالاها، محصولات، خدمات، تجارت، طرحها، پدیده ها، افکار، نگرشها و عقاید، به سازمانها، نهادهای اجتماعی و جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تبلیغات فنی است که مبلغ در آن سعی دارد از طریق تغییر در باورها و ذهنیت افراد، رفتار آنها را تحت تاثیر قرار بدهد. معمولا اهداف، فعالیتها و فرایندهای مبلغ از دید مخاطبان پنهان است. امام خمینی(رحمت الله علیه) تبلیغات را شناساندن خوبیها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدیها و نشان دادن راه گریز و منع آن تعریف کرده است (همایون، 1374، 24)

 
تبلیغات بازرگانی، پدیده دوران سرمایه داری است که در آن از شیوه های گوناگون برای شناساندن کالا و یا خدمات خاصی به مردم و ایجاد انگیزه در آنها برای ایجاد تمایل به قصد خرید آن کالا استفاده می شود. در تبلیغات بازرگانی، ایجاد پیوند بین کالای مصرفی با ارزشی مطلوب که موجب جلب مشتری می شود مد نظر قرار می گیرد و برای این کار از تمام وسایل سمعی و بصری، چون مجلات، رادیو و تلویزیون و ... استفاده می شود و تأکید آن بر مصرف کالاها و ترویج فرهنگ مصرف گرایی است.

با توجه به توسعه کانالها و فناوریهای ارتباطی در تاریخ ارتباطات انسانی، تبلیغات بازرگانی در چهار دوره کلی قابل تشخیص و تحلیل است:

*دوره نخست: دوره ارتباطات شفاهی (از دوره باستان تا نیمه دوم قرن 15)

*دوره دوم: دوره ارتباطات نوشتاری چاپی (از نیمه دوم قرن 15 تا دهه پایانی قرن 19)

*دوره سوم: دوره ارتباطات الکترونیکی (از دهه پایانی قرن 19 تا دهه پایانی قرن 20)

*دوره چهارم: دوره ارتباطات دیجیتالی (از دهه پایانی قرن 20 به بعد)

دوره نخست: دوره ارتباطات شفاهی (از دوره باستان تا نیمه دوم قرن 15):
در این دوره به طور کلی از دو شیوه برای تبلیغات و اطلا ع رسانی استفاده می شد:
شیوه جارزدن که جارچی ها عهده دار این کار بودند، این شیوه نخستین راه ارتباطی به حساب می آمد که غالباً در شهرهای کهن چون بابل و روم جهت اطلاع رسانی و تبلیغات از آن استفاده می شد، جارچی ها معمولا در خیابانهای شهر اخبار و رویدادهای مهم را به اطلاع مردم می رساندند. با گذر زمان در قرون وسطی کار تبلیغات سامان یافته تر شد بطوری که جارچی ها داری صنف شدند و با اجازه از سوی مراجع رسمی مشغول به فعالیت بودند و این روند تا قرن هفده ادامه داشت.

شیوه دوم تبلیغات در این دوره تابلوها و اعلانات بود. افراد و سازمانها سعی داشتند با به کارگیری نشانه ها و نمادها به تبلیغ کارهای خود بپردازند. در این دوره به دلیل سطح بسیار پایین سواد مردم از این نوع کانال ارتباطی استقبال بسیاری شد بخصوص در کاروانسراها که سعی داشتند با انتخاب اسم هایی جذاب نظر مردم را به خودشان جلب کنند، و یا صنعت گران بر روی کالاهای تولیدی خود نشانه هایی را کنده کاری می کردند که سبب جلب توجه عامه بی سواد می شد تا جایی که هرگاه کالایی محبوبیت و مرغوبیتی در بازار می یافت، همه به جست وجوی صنعتگر سازنده آن می پرداختند. به تدریج آگهی ها با عکس و نقاشی توأم شد و انگیزه اصلی به کارگیری این روش تبلیغاتی، شدت یافتن رقابت میان تاجران و صنعتگران بود.

 

دوره دوم: دوره ارتباطات نوشتاری چاپی (از نیمه دوم قرن 15 تا دهۀ پایانی قرن 19):
ظهور صنعت چاپ و توجه مردم به خواندن و نوشتن در قرن پانزدهم میلادی، سبب شد تا دوره جدیدی در ارتباطات انسانی به ویژه بصورت مکتوب آغاز شود. در این دوره، روزنامه ها و نشریات و کتابهای منتشر شده دارای آگهی بودند، به عنوان مثال آگهی های مربوط به تقاضای کار چون خرید و فروش بردگان و اعلام موجودی بعضی از کالاها برای فروش و کم و بیش آگهی های مبالغه آمیزی برای وسایل آرایشی و داروهای مختلف و قهوه نیز دیده می شود.

از اواسط قرن هجدهم میلادی، در انگلیس روزنامه هایی پدید آمد که به "تبلیغگران" معروف بود. این روزنامه ها در صفحه نخست خود به چاپ آگهی هایی می پرداختند که عمدتا مخاطبان آنها قشر ثروتمند جامعه بود.

 

دوره سوم: دوره ارتباطات الکترونیکی (از دهۀ پایانی قرن 19 تا دهۀ پایانی قرن 20):
این دوره با اختراع تلگراف و تلفن و نیز توسعه وسایل حمل و نقل مانند راه آهن نقطه آغازینی در ارتباطات نوین به شمار می آید. در سالهای پایانی قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، فناوری های عکاسی و فیلمبرداری در کنار دستگاه های گرامافون و ضبط صوت، امکان نمایش و انتقال عکسها، اصوات و تصاویر متحرک را از راه های دور برای انسان فراهم کردند و پس از آن بود که رسانه های جدیدی چون رادیو و تلویزیون، تحول خیره کننده ای را در ارتباطات بوجود آوردند. تلویزیون با توجه به قابلیتهایی چون وسعت پوشش، انتشار سریع، انتشار پیام به صورت سمعی و بصری، استفاده از کلام، تصویر، موسیقی و افکت به طور همزمان توانسته خودش را به مثابه رسانه ای بی همتا که تنها لازمه آن داشتن گیرنده برای دریافت پیام های بازرگانی است، معرفی کند.

 
با طلوع عصر صنعتی میزان تولید کالا افزایش یافت و اقتصاد مبادله ای و کار دستمزدی جایگزین امرار معاش سنتی مردم شد و بازارهای مصرف به شدت رشد کردند. اما با کاهش درآمد مردم، قدرت خرید مصرف کنندگان نیز تهدید می شد و تولیدات روزافزون کالاها و ناتوانی مالی خریداران، فروشندگان را با مشکلات جدیدی روبه رو می ساخت. به این ترتیب بود که نیاز به تبلیغات بازرگانی به طور جدی و بیش از گذشته احساس شد؛ و شرایط جدید ارتباطی، اجتماعی و اقتصادی موجب ضرورت راه اندازی مؤسسه های تبلیغاتی برای مصرف بیشتر کالاهای تولیدی شد. در اواخر قرن نوزدهم، تحولات فنی و نهادی متعددی بر نحوه تبلیغات تأثیر گذاشت؛ از جمله فرایند چاپ رنگی که در به نمایش گذاردن تصویر واقعی کمک زیادی کرد و اوائل قرن بیستم نشریات به عنوان یکی از مناسب ترین ابزارهای تبلیغاتی انواع کالا، نقش مهمی در تحول زندگی مردم داشتند. در این دوره، آگهی های معروفی در روزنامه های آمریکا به چشم می خورد که بیشتر آنها کذب بودند.


دوره چهارم: دوره ارتباطات دیجیتالی (از دهة پایانی قرن ٢٠ تا کنون):
اختراع رایانه های کوچک و با سرعت بالا و راه اندازی شبکه جهانی، یعنی اینترنت که در دهه پایانی قرن بیستم عمومیت نسبی یافت از ویژگی های این دروه محسوب می شود. فایده ممتاز ارتباطات این دوره، دو سویه یا چند سویه بودن آنها به صورت زنده و در سطحی جهانی است که به استفاده کنندگان اجازه می دهد اطلاعات را مطابق سلیقه خود دریافت کنند.


امروزه اینترنت علاوه بر بهره برداری های متنوع دیگر، یک کانال تجاری محسوب می شود که میلیاردها دلار معاملات تجاری از طریق آن صورت می پذیرد. در حال حاضر، یکی از بیشترین موارد استفاده از اینترنت در بازاریابی و مبادلات بین شرکتها و مصرف کنندگان با یکدیگر است و کاربران بسیاری خدمات و محصولات مورد نیازشان را از طریق همین روش تهیه و خریداری می کنند. وجود فضای مجازی امکان ایجاد شبکه های اجتماعی را هم فراهم ساخته که این شبکه ها به تبادل حجم عظیمی اطلاعات درباره علایق و سلایق مردم جوامع مختلف کمک می کنند. اطلاعاتی که شرکت ها و سازمانهای زیادی حاضرند بابت دریافت آن ها پولهای گزافی خرج کنند، چرا که این اطلاعات در ارائه محصولات مبتنی بر تمایلات مردم بسیار اثرگذار است. سازما ها به وسیله این اطلاعات می توانند در مدت زمان کمتری محصولاتی به بازار عرضه کنند که مورد تقاضای افراد باشد و یا حتی در این مورد پیشرو باشند.

 
با گسترش اینترنت امکان بازاریابی اینترنتی افزایش یافت. از جمله مزایای آن می توان به دسترسی آسان خریداران به قیمت کالاهای بسیاری از تولیدکنندگان، نبود مالیاتهای دولتی برای فروشندگان، امکان مقایسه، تنوع و گستردگی دامنه انتخاب مشتری، امکان ارتباط مستقیم شرکتها با تأمین کنندگان و مشتریان کالاها و خدمات اشاره کرد. اما با وجود فوایدی که این نوع بازاریابی به همراه دارد می توان به پیامدهای منفی آن چون مسائل امنیتی معاملات تجاری، احتمال تحویل محصولات نامرغوب یا متفاوت با درخواست خریداران، مشکلات مربوط به کارتهای اعتباری و در معرض خطر قرار گرفتن اطلاعات مالی افراد، وارد شدن به حریم های خصوصی و بهره بری از افراد بدون اطلاعات آنها، تقلبی بودن کالاها و ... اشاره کرد.

مشخصه اصلی این نوع بازاریابی تغییر نگرش از بازاریابی همگانی به سوی بازاریابی فردی است. وجود سایتها و بلاگ های مختلف توانسته فضایی مناسب برای سازمانها جهت به معرض گذاشتن کالا و خدماتشان فراهم کند به طوری که از این طریق می توانند به معرفی و تبلیغ محصول خود بپردازند و مشتریان زیادی را برای محصولات خود پیدا کنند. از سوی دیگر با گسترش رقابت، سازمانها به دنبال ایجاد تمایز نسبت به رقبای خودشان هستند و سعی دارند با تاکید و نشان دادن ویژگی های انحصاری شان نظر افراد جدید را با خود جلب کرده و پیوسته می کوشند تا با ارائه خدمات متعدد مشتریانشان را حفظ کنند، بعنوان مثال شرکت نایک بخشی را در سایتش طراحی کرده که بر اساس آن مشتریان می توانند کالای خودشان را طراحی و خریداری کنند. ارائه سرویسهای مشابه در بسیاری از سایتها دیده می شود.
 

تاریخچه تبلیغات در ایران:
پیشینه تبلیغات در ایران به قرنها قبل بر می گردد. در زمان پادشاهی خشایارشا، نشریه هایی بر روی پوست و چرم تهیه می شد که در آن از جنگها، فتوحات، وضعیت و موقعیت دشمنان، اخبار داخلی از جمله تجارت، داد و ستد و بازرگانی سخن به میان می-آمد. در زمان انوشیروان، روزنامه نگاری در ایران که نمادی از ترویج و تبلیغ در زمینه های مختلف بود، دستخوش تحول شد و علاوه بر یک رسانه خبری به مثابه ابزار توسعه علوم و زبانهای مختلف مورد بهره برداری قرار گرفت و مدارس و دانشگاههای بزرگی در ایران ساخته شد. این تحولات با تأثیرات فرهنگی و افزایش میزان سواد در میان مردم همراه بود و در اطلاع رسانی آثار مثبت و بارزی برجای گذاشت.

در دوران استیلاء و حکمرانی مغولان بر ایران و نیز ورود نخستین دستگاه چاپ به کشور در این دوره، مطبوعات فارسی زبان بیش از هر زمان دیگر متحول شد و با فتح سمرقند به وسیله مسلمانان صنعت کاغذسازی در میان ایشان رواج یافت. رواج این صنعت بر جنبه های اطلاع رسانی و نشر کتابها و رسانه های ادواری که بخشی از آن به آگهی و تبلیغ تجاری و سیاسی اختصاص داشت تأثیر شگرفی گذاشت.

بطور کلی مبدأ شکل گیری تبلیغات بازرگانی را به دوران صدرالعظمی امیرکبیر لقب داده اند. در آن دوره شرایطی حاکم بود که ایرانیان کالاهای تجاری چندانی برای تبلیغ نداشتند و گرفتار رفع نیازهای روزمره خود بودند، با وجود چنین شرایطی او کوشید تا با درج آگهی های مربوط به ظروف چینی، بلورسازی، بافتن شال کرمانی و تولید حریر، زربافت، تافته و انواع مخمل و نیز پارچه ها در روزنامه رسمی دولت یعنی "وقایع اتفاقیه" هم عموم مردم را از کالای جدید مطلع سازد و هم این صنایع تولیدی را تشویق کند. با قتل امیرکبیر، تبلیغات بازرگانی دچار رکود شد و اطلاع رسانی صنایع تولیدی ایرانی و کالاهای داخلی رو به زوال گذاشت. در مقابل، صنایع و شرکتهای اروپایی با هدف رونق اقتصادی خود و صدور مواد خام و واردات کالای اروپایی به ایران، نمایندگیهای خود را در شهرهای بزرگ راه اندازی کردند. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بیش از یکصد شرکت خارجی در ایران مشغول فعالیت بودند و در زمینه تبلیغات، سرمایه گذاریهای قابل توجهی کردند.

 
با گسترش نسبی انتشار آگهی های مطبوعاتی در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، تشکیلاتی با عنوان دیوان اعلا تأسیس شد تا برای تدوین و انتشار آگهی ها و سازماندهی فرایند اعلان بازرگانی، اقدام کند و اولین قیمت گذاری آگهی در ایران را به این دیوان نسبت می دهند. تبلیغات بازرگانی در بین سالهای پایانی حکومت ناصرالدین شاه قاجار و آغاز دوران مشروطه به صورت عادی و محدود در جریان بود. در دوره مشروطه در حوزه تبلیغات سیاسی، مخالفان در برابر اعلان نامه ها، شبنامه هایی را تهیه می کردند و بر دیوارهای مساجد، خیابانها و مراکز عمومی می چسباندند و اجازه انتشار روزنامه های غیردولتی در دوران سلطنت مظفرالدین شاه، سبب شد که آگهی های تجاری نیز رشد نسبی داشته باشد.

 
با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 ه.ش، ارزشهای نوینی در جامعه پدیدار شد. اما بروز جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصای و ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی شرایط را نسبت به قبل تغییر داد. در این دوران تقریبا پخش آگهی از رادیو و تلویزیون حذف شد و نشریات هم به شکل محدود و به روشهای ابتدایی به چاپ آگهی می پرداختند. این دوره که تبلیغات در ایران با رکود مواجه بود تا سال 1368 ه. ش ادامه داشت و با پایان هشت سال دفاع مقدس شرایط جدیدی در کشور بوجود آمد که دولت آن را آغاز دوره بازسازی نامید. در آن شرایط با تاکید بر طرحهای عمرانی، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تسهیل سرمایه گذاریهای خارجی و خصوصی سازی برخی واحدهای تولیدی و خدماتی دولتی، تبلیغات بازرگانی مجالی برای رشد یافت. در این دوره، حجم قابل توجهی از آگهی های داخلی و خارجی در مطبوعات به چاپ رسید و پیامهای بازرگانی از سوی رادیو و تلویزیون و سینما پخش شد. چند سال بعد و در اوایل دهه 1370 ه.ش با ورود اینترنت به ایران تحولی در نوع بازاریابی ایجاد شد و شیوه جدیدی از بازاریابی به نام بازاریابی اینترنتی پدیدار شد.

 
ادامه دارد....

کتابخانه


قفسه ها توضیحات کتابها
قرآن و حدیث

قرآن و حدیث
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث قرآنی در این بخش قرار می گیرد

زیرمجموعه:

  1. تفسیر
  2. احادیث
454
اهل بیت علیهم السلام

اهل بیت علیهم السلام
کلیه کتابهای مرتبط با اهل بیت در این بخش قرار می گیرد 269
مناسبتی

مناسبتی
کلیه کتابهای مناسبتی در این بخش قرار می گیرد

زیرمجموعه:

  1. ادعیه و زیارات
50
مقالات

مقالات
کلیه مقالات مرتبط در این بخش قرار می گیرد 31
اخلاق و عرفان

اخلاق و عرفان
کلیه کتابهای مرتبط با اخلاق و عرفان در این بخش قرار می گیرد

زیرمجموعه:

  1. دعا
213
عقاید

عقاید
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث عقاید در این بخش قرار می گیرد 232
روانشناسی

روانشناسی
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث روانشناسی در این بخش قرار می گیرد 30
تاریخی

تاریخی
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث تاریخی در این بخش قرار می گیرد

زیرمجموعه:

  1. دفاع مقدّس
130
کامپیوتری

کامپیوتری
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث کامپیوتری در این بخش قرار می گیرد 103
سیاست

سیاست
کلیه کتابهای مرتبط با سیاست در این بخش قرار می گیرد 44
پزشکی

پزشکی
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث پزشکی در این بخش قرار می گیرد 24
ادبیات

ادبیات
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث ادبی در این بخش قرار می گیرد 89
جوانان و نوجوانان و کودکان

جوانان و نوجوانان و کودکان
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث جوانان و کودکان در این بخش قرار می گیرد

زیرمجموعه:

  1. کودکان
27
خانواده

خانواده
کلیه کتابهای مرتبط با خانواده در این بخش قرار می گیرد 18
فقه و احکام کلیه کتب مرتبط با فقه و احکام در این بخش قرار می گیرد 10
موبایل

موبایل
کلیه کتابهای مرتبط با مباحث موبایل در این بخش قرار می گیرد 658
غیره

غیره
کلیه کتابهایی که در موارد بالا قرار نمیگیرند در این بخش قرار دهید 110

با حداکثر سرعت دانلود کنید


Download Accelerator Plus – این نرم افزار دانلود محبوب ترین نرم افزار دانلود دنیا با بی از ۱۸۰ میلیون نصب برروی سیستم ها می باشد.این دانلودر معروف به دانلود فایلهای شما سرعت می بخشد و عملیات دانلود فایلهای مختلف صوتی و تصویری شما را با حداکثر سرعت و قدرت به اتمام میرساند.علاوه بر این امنیت بالای این دانلودر به شما اطمینان کامل را از دانلود خود میدهد.استفاده از آن و کاکرد آن نیز بسیار آسان و راحت میباشد.ورژن جدید این نرم افزار به شما اجازه دانلود با حداکثر سرعت و البته حتی تویت کردن آن در تویتر و نشان دادن موارد دانلود شده مورد علاقه خود به دیگران را می دهد.

به طور اختصاصی این دانلودر برای سایت راپیدشیر ابداع شده است پس اگر لینک های دانلود شما از این سایت باشد حداکثر سرعت را خواهید داشت.

دانلود